07 maj, 2009

Futurum - en chans till omstart ???

Som jag tidigare nämnt här så har jag blivit varslad och vi har blivit erbjudna något som heter "futurum". Ett erbjudande som när jag hörde det, lät alldeles för bra för att vara sant. Och jag kände att någon slags hållhake måste det ju finnas.
På valborgsmässoafton åkte jag och Viktor till mitt jobb och gick på en information angående detta där jag fick reda på mer ingående vad detta verkligen är och man hade möjlighet att ställa frågor till personalen från futurum.

Vad är då futurum undrar ni....Jo det är ett projekt genom posten där personal som blivit varslade får en chans till en "nystart" kan man säga. Man kan alltså välja att säga upp sig frivilligt från posten AB och istället bli anställd av futurum. När du blir anställd av futurum sägs du upp från din tidigare anställning på grund av arbetsbrist. Vilket är en stor förmån OM inte detta år skulle leda till ngt utan du är tvungen att söka dig till A-kassan så får du bara 7 dagars karens istället för de 3 månader som är när man säger upp sig själv.

Under året i futurum får du bibehålla din lön med eventuellt OB-tillägg, du får 4 veckors betald semester och du får en personlig coach som hjälper dig att hitta nya vägar och/eller att nå drömmar och mål som du har. Det kan vara att börja studera, söka nytt arbete eller hjälp med att starta eget. De samarbetar med trygghetsrådet som hjälper till med mkt stöd rent ekonomiskt.
Väljer man exempelvis att studera så bekostar de alla skolböcker och annat material. Futurum kan även köpa kursplatser på utbildningar som man gärna vill gå.
Lyckas du dessutom få en fast anställning inom 3 månader så får du en bonus av posten på 150 000 kronor.
Skulle du få ett arbete där du blir tvungen att gå ner i lön så står dem för löneutfyllnaden som skiljer mellan det nya arbetet och det du hade på posten.

Visst låter det helt galet bra?? Ja, jag är då helt fascinerad över att de kan erbjuda en sån här grej faktiskt. Kravet för att få söka futurum är enkla:

* Du måste vara tillsvidareanställd med minst 2 års sammanlagd anställning.
* Ha en anställningsgrad på minst 40% av en heltid.

Och jag kvalificerar in mig på båda dessa, då jag varit anställd i över 10 år.

För min del så var jag nyfiken på hur det fungerade med futurum för MIG som ska vara mammaledig nu och jag frågade en hel del kring detta när jag var på informationsträffen och jag kan alltså gå med i futurum nu men vara föräldraledig upp till ett år från futurum och när det här året har gått så börjar mitt "aktiva" år i futurum. Så först kan jag alltså gå hemma i ett år med vanlig föräldrapenning. Sen kan jag "gå hemma" ytterligare ett år fast då med full betalning precis så som jag haft nu när jag arbetat.

Jag funderar skarpt på att söka detta, då min högst dröm är att komma bort från posten och det här finner jag som den enda lösningen just nu. Men...det finns ett litet dilemma...bara för att man söker detta så säger inte det att man blir antagen, utan det avgör mina chefer, vem som har störst behov utav det så att säga. Så det gäller väl att skriva något riktigt bra i ansökan. Vet inte heller hur många platser de har tänkt sig i futurum, hur många övertaliga det verkligen är.
Men senast den 15 maj skall ansökan vara inne. Vad tycker ni om detta? Ska jag söka eller avvakta??

Det känns lite som om det är ens framtid som sätts på spel, men samtidigt känner jag att man måste våga satsa och chansa för att komma vidare. Man måste våga kasta sig ut i okända vatten för att finna de där små guldklimparna....hmm...ja det är mkt som snurrar runt i mitt huvud nu. Men det lutar åt att jag söker detta, så får vi se var det leder.

Spännande är det hursomhelst....och det vore jätte kul om ni vill följa mig längs den här vägen.

Stor kram på er // Ängla-Li

2 kommentarer:

Johanna sa...

Sök, det låter ju skräddarsytt för dig. Du vill ju prova på nytt och detta verkar vara en perfekt chans. Kram J

Vida sa...

Klart du ska söka.. när får man någonsin en sådan chans? Vad gör att du tvekar?