30 september, 2008

Sexuella trakasserier...

Igår på jobbet så diskuterade några utav oss det här med vad man anser vara sexuella trakasserier och inte. En tjej var arg och upprörd över att en kille hade tallat på henne på krogen i helgen. Enligt hennes beskrivning så hade han lagt en hand på hennes mage och den andra på ryggen. Hon blev stört förbannad och frågade vad han höll på med. Bad honom att sluta tafsa osv osv...
Jag tycker dock att just den händelsen inte var farlig alls i mina ögon. Men faktum är ju att det är väldigt individuellt vad som anses som en trakasseri och inte. Man kan ju vara två vänner som är ute på krogen och så kommer det en kille och smeker den ena tjejen på rumpan när han går förbi och hon bryr sig inte ett dugg, det är sånt man får acceptera på krogen när folk har druckit, och det är trångt etc..etc....
Samma kille kan sedan göra samma sak på hennes kompis och hon kan då bli riktigt upprörd och ledsen och känna sig så utnyttjad och äcklig för att han rör hennes kropp utan anledning och utan tillstånd så att säga.
Vi får på jobbet ofta fylla i enkäter om trivsel,arbetsmiljö osv och då brukar frågor om sexuella trakasserier förekommer alltid vara med och heta diskussioner uppstår nästan alltid och de säger det att så fort en person som blivit utsatt för ngt sådant upplever handlingen som obehaglig så ÄR det sexuell trakasseri, för personen i fråga har inte varit med på det hela och accepterat det.
Jag tycker personligen att gränsen mellan trakasseri och inte är otroligt hårfin. Men tycker många ggr att många överreagerar. Sen finns det tyvärr folk som verkligen blir utsatta av detta och det är på inga som helst villkor okej, det är inte det jag menar, men är verkligen ett nyp i skinkan eller en hand på rumpanmkt att skrika om? JAG anser inte det, men accepterar alla som inte tycker att det är OK. Gillar titeln på en bok jag haft: Om ingen nyper mig i rumpan snart så går jag hem!!!! *L*

Over and Out // Ängla-Li

Inga kommentarer: